Seria ”Povesti din culise” continua cu un episod pe care noi l-am asteptat cu mare interes. Dedicat unui nou oficial din cadrul Federatiei Romane de Automobilism Sportiv, articolul de astazi aduce in prim plan rolul ofiterului de relatii cu concurentii. Deseori in umbra, cu sarcini care nu sunt observate in mod evident de majoritatea persoanelor care sunt prezente la un raliu, Ofiterul de Relatii cu Concurentii este responsabil cu comunicarea dintre piloti, copiloti si oficialii cursei.
Mihai Lacatus a preluat rolul destinat relatiilor cu concurentii la inceputul sezonului 2019, fiind o prezenta constanta si de ajutor echipajelor la raliurile de anul trecut. Implicat, dornic de progres si cu actiuni care au adus un plus comunicarii si transmiterii informatiilor intre concurenti si oficiali, Mihai a raspuns intrebarilor noastre despre sarcinile sale din sezonul trecut, dar si despre ideile sau planurile pentru 2020.
RallyMax: Salut, Mihai! Pentru inceput, te rugam sa te prezinti, atat din punct de vedere a experientei competitionale, cat si a celei de membru FRAS. In 2019 ai fost una dintre cele mai laudate persoane din sfera raliurilor din Romania. Cum ai primit aceste aprecieri?
Mihai Lacatus: Buna ziua, numele meu este Mihai Lacatus, am 36 de ani si sunt nascut la Cluj Napoca. Pasiunea pentru curse o am de mic, cand tatal meu, implicat indirect in aceasta activitate, m-a dus la mai multe raliuri si m-a introdus in aceasta lume care m-a cucerit instant. Primul contact l-am avut cu Titi Aur, care la vremea aceea era sponsorizat de Ardaf, companie la care tatal meu lucra. Tot asa l-am cunoscut si pe Daniel Ungur, iar cand am implinit 24 de ani (in 2007), el a fost printre primii care m-au sustinut in dorinta mea de a incepe sa particip la raliuri. Apoi la faimosul “Il Cafe” din Cluj i-am cunoscut pe fratii Avram, care m-au ajutat sa construiesc prima masina de curse, Skoda Felicia, dar si pe Tomi Abraham, cu care sunt atat coleg de club, cat si partener de afaceri.
Pentru mine 2006 a fost anul debutului, iar pentru Tomi era o reintoarcere in lumea curselor ca pilot, si asa am ajuns sa lucram impreuna, dar si sa legam o prietenie frumoasa zic eu, de mai bine de 10 ani. Dupa 2 ani cu Skoda Felicia, atat la VTM (Viteza pe Traseu Montan) cat si la raliuri, am trecut pe o Dacia Logan, cu care am concurat 3 sezoane. In 2009, alaturi de Pop Andrei, am obtinut titlul de vicecampioni Cupa Dacia, in 2010 am participat jumate de campionat pe un Citroen C2R2 Max, dupa care am luat startul pe masina de raliu pe care o iubesc cel mai tare – Mitsubishi Lancer EVO IX. In 2011 am participat cateva curse cu acelasi EVO 9, dupa care in anul 2012, dupa cursa de la Iasi cu EVO, am luat o pauza.
Pe aceasta cale le multumesc tuturor copilotilor care au stat langa mine de a lungul timpului: Pop Andrei, Florin Dorca, Carmen Poenaru, Alex Popidan, Sergiu Itu, Ion Bondane. Au fost curajosi sa stea cu mine in masina! Cativa ani la rand am luat startul ca forlighter la Raliul Clujului ca sa nu rup contactul de tot cu lumea raliurilor.
Relatia mea cu FRAS a inceput sezonul trecut, dupa ce am participat la Adunarea Generala de la inceput de an, moment in care mi-am dat seama cat de dor imi e de curse, odata cu reintalnirea cu toata lumea automobilistica. Deoarece nu pot participa cu un program complet, am zis sa incerc un job legat de raliu. Dupa cateva discutii, am acceptat sa iau pozitia de CRO (“competitor relation officer”) sau relatii cu sportivii. Recunosc ca la inceput aveam o idee vaga despre ce inseamna acest lucru si la prima competitie, Raliul Argesului, am mers cu un pic de emotii. Dar am zis ca e ceea ce-mi
place, ca este vorba de lumea in care m-am invartit atata timp si daca e sa fac ceva pentru sportivi am sa fac totul raportat la mine, asa cum mi-ar placea mie sa fiu tratat ca sportiv.
Si cred ca a iesit destul de bine, deoarece reactia a fost pozitiva de la primul raliu, atat din partea sportivilor, cat si din partea colegilor din FRAS. Acest lucru m-a ambitionat si mi-a dat impulsul necesar sa pot face tot ce am facut in 2019.
RallyMax: Deoarece putina lume cunoaste cu adevarat rolul responsabilului pentru relatii cu sportivii, povesteste-ne mai multe despre aceasta sarcina la raliuri.
Mihai Lacatus: Si eu m-am numarat printre cei care nu stiau foarte bine ce inseamna acest rol. Inainte de prima etapa am cautat pe net cat mai multe informatii, despre ce se intampla in competitiile din strainatate, cum se pregatesc acesti oameni si ce fac ei. Am incercat sa inteleg cum abordeaza ei diferite situatii, sa imi dau seama ce idei as putea prelua de acolo pentru a aduce un plus sportivilor si a le face si lor si mie viata mai usoara. M-au ajutat foarte mult informatiile de la cei care au luat startul in competitii din extern, mai ales din partea copilotilor, care mi-au dat informatii importante.
La prima cursa, in timp ce eram in lift spre secretariat, aveam de transmis informatii tuturor concurentilor – discutand cu Gabi Lazar, am decis sa creez un grup de Whatsapp pentru a transmite acele informatii cat mai rapid. Acel grup a crescut si momentan are 170 de membri, urmand ca anul acesta sa introduc si celelalte persoane. Am decis sa fiu dinamic in rolul meu, sa merg pe probe, sa fac kilometri in timp real pe durata cursei si toate informatiile de la secretariat a ajunga cat mai repede la mine pentru a le putea comunica instant concurentilor.
Stiu ce inseamna stresul unei curse si lipsa timpului; dureaza sa cauti informatii, sa mergi la secretariat, sa transmiti informatia catre concurenti sau sa fi liantul intre oficiali si piloti sau copiloti. Prin mine si prin informatiile culese de mine, colegii mei din conducerea cursei au toate informatiile despre concurenti, iar concurentii beneficiaza rapid de o informare corecta din partea oficialilor.
In principiu, ce am putut rezolva prin telefon si a depins de mine am reusit sa duc la bun sfarsit, am comunicat problemele concurentilor catre conducerea cursei si astfel am reusit sa fim eficienti si rapizi. Am avut raliuri unde in afara de inscrieri, nu am avut niciun concurent la secretariat, reusind sa rezolv “la distanta” toate problemele. In rolul acesta trebuie sa fi impartial, sa nu fi de partea nimanui si cred ca am reusit acest lucru de-a lungul sezonului 2019.
Daca povestim despre problemele care pot aparea de-a lungul unui raliu, acestea sunt numeroase. Inca din faza de recunoasteri, pana la premierea cursei cuprinzand mai multe aspecte: intrebari, regulamente, detalii despre debutanti (pe care am incercat sa-i ajut in mod suplimentar), premiere, clasamente, etc. Aici trebuie sa le multumesc mai multor persoane pentru ajutor si rabdare: Danny Ungur, Catalin Nicolaescu, Ioan Badiu, Romi Danila, Savin de la secretariat si doamnei Mimi Oros.
RallyMax: De ce ai acceptat acest rol si ce asteptari ai avut la inceputul sezonului trecut?
Mihai Lacatus: Am acceptat pentru ca am vazut o provocare si n-am stiut la ce sa ma astept. A fost totul nou pentru mine si am dorit sa aduc un plus raliurilor, sa incerc sa am un rol prin care sa crestem nivelul organizatoric al competitilor, cel al interactiunii dintre concurenti si oficiali. N-am avut asteptari speciale la inceputul lui 2019, dar pe parcurs mi-am propus sa implementam anumite aspecte, in functie de ceea ce observam la curse si ce simteam ca necesita imbunatatiri.
RallyMax: Ce provocari si dificultati ai avut in acest prim an, 2019, in care ai indeplinit acest rol?
Mihai Lacatus: Provocari am avut la fiecare raliu, fiind un rol nou pentru mine. La fiecare cursa au aparut lucruri noi cu care nu m-am mai intalnit. Datorita colegilor mei si echipei din care am facut parte, am reusit sa le rezolvam pe toate si sa le ducem la bun sfarsit. La fiecare raliu raman fara baterie la telefon, vorbind foarte mult si raspunzand la multe mesaje. Desi avem grupul de Whatsapp, unde informatiile necesare sunt publicate pentru concurenti, multi sportivi ma suna sau imi scriu. Am undeva la 70-80 de apeluri si zeci de mesaje in fiecare zi a unei curse.
Imi aduc aminte de un moment amuzant – la Raliul Sibiului, in timpul regruparii de la Paltinis, eram in camera de hotel, iar telefonul s-a transformat “in rosu” dintr-o data. Din cauza conditiilor meteo neprielnice (ploaie torentiala), absolut toata lumea incerca sa ma sune si nu mai stiam cui sau unde sa raspund. Impreuna cu conducerea cursei, s-a luat decizia cea mai ok in acel moment, una mai safe, desi probabil unii au fost nemultumiti. In baza informatiilor pe care le aveam, consider ca a fost cea mai buna decizie care se putea lua.
La Transilvania Rally am avut un grup in engleza, special pentru concurentii straini – au fost foarte impresionati de modul in care comunicam si de faptul ca au primit informatii in timp real.
Impreuna cu Ioan Badiu, am ajutat la cele doua raliuri unde au fost aduse sistemele GPS noi din Cehia – modelele sunt clar cele de care avem nevoie la fiecare raliu din CNR pentru a fi corect informati. Avem nevoie de o monitorizare buna a concurentilor, astfel incat conducerea cursei sa stie in orice secunda unde se afla fiecare echipaj pe probele speciale.
RallyMax: Ce consideri ca poate fi imbunatatit si pe ce planuri se poate face progres in rolul de relatii cu sportivii? Fiind deja de un an in interiorul Federatiei Romane de Automobilism Sportiv, ce plusuri crezi ca pot fi aduse din punct de vedere a organizarii competitiilor, a gestionarii campionatelor si activitatii federale?
Mihai Lacatus: Impreuna cu marea parte a concurentilor am decis sa adaugam in grupul nostru pilotii, desi initial am inceput doar cu copilotii. Dar datorita faptului ca am comunicat informatii importante si intre raliuri, iar multe echipaje nu comunica tot timpul sau nu sunt in acelasi oras, am decis sa introduc si pilotii, astfel incat si ei sa beneficieze de informatiile necesare. M-am gandit ca ar fi bine sa mai fac inca un grup, astfel incat concurentii sa poata comunica intre ei, dar in care sa pastram un format de intrebari si raspunsuri, cu intrebari la obiect.
Comunicarea e cheia, fiind cea mai importanta la curse, deoarece ajuta pe toata lumea si incerc sa fac progrese pe partea asta. Pentru 2020, daca concurentii au lucruri care considera ca s-ar putea imbunatati, mi le pot trimite pe mailul meu personal (lacatusmihaicalin@yahoo.com), iar eu le voi transmite mai departe FRAS-ului pentru a le implementa, in cazul in care sunt realizabile.
As vrea sa ma implic mai mult, sa aduc un plus motorsportului, sa putem schimba cateva din problemele de care ne-am lovit in 2019, dar toate la timpul lor. Va voi povesti mai multe detalii dupa ce incepe campionatul si voi avea niste informatii mai concrete.
RallyMax: Care sunt planurile tale pentru 2020? Anul trecut ai participat ocazional la Viteza in Coasta – iti propui sa repeti aceste participari?
Mihai Lacatus: Am reusit, datorita lui Tomi Abraham, sa iau startul la 2 etape in Campionatul National de Viteza in Coasta, cu indragita lui masina, un Mitsubishi Lancer EVO 3 Kombi. Din pacate, doar sporadic, deoarece nu dispun de un buget si nici n-am avut in plan sa caut parteneri care sa ne ajute sa pot sa fiu la start. Mi-as dori sa particip la cursa de la Baia Mare si cea de la Campulung, daca se vor tine, in contextul pandemiei. Clar planurile tuturor s-au modificat, nu pot sa dau mai multe detalii deoarece nici eu nu le detin.
RallyMax: Multumim pentru raspunsuri! Ce mesaj ai pentru sportivii care vor lua startul in 2020 pe probele speciale ale etapelor CNR?
Mihai Lacatus: Sa ne vedem cu totii la start! Speram sa incepem cat mai repede campionatele, cu un numar cat mai mare de concurenti, iar toata lumea sa fie sanatoasa si sa dispuna de resursele pentru a lua startul la competitii. In mintea noastra, momentan sunt sanatate, familia, job-urile/afacerile si nu ne putem gandi la curse cum ne puteam gandi in anii precdenti.
Ce nu vom putea face anul acesta, vom reusi in 2021 – e important sa fim toti sanatosi, apti de concurs si cu moralul ridicat. Le multumesc tuturor celor care m-au sustinut anul trecut – colegi, sportivi, arbitri, colegi din FRAS. Cred ca am fost o surpriza placuta, iar in 2020 voi putea sa fac totul cel putin la fel de bine pe cat am facut in 2019.